رشته مکانیک خودرو
معرفی رشته مهندسی خودرو و رشته مکانیک خودرو
معرفی رشته مهندسی خودرو
امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمیتوان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نادیده گرفت. انواع خودروی سواری، موتور سیکلتها، اتوبوسها و مینیبوسها در شهرها و اتوبوسها، کامیونها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب میشوند. البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتیها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل میشود. اما مهندسی خودرو، بهطور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت میکنند. البته با پیشرفت فناوریهای جدید و کاهش ذخایر سوختهای فسیلی و همچنین افزایش مسئله آلودگی در دنیا فناوریهای نوینی در این زمینه از قبیل خودروهای خودران و انواع خودروهای برقی (خودروهای تمام الکتریکی، هیبرید الکتریکی، پیل سوختی و خورشیدی) به شدت در حال توسعه میباشند.
به طور کلی هر خودرواز قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاست: قوای محرکه (شامل منبع تولید توان و سیستم انتقال قدرت)، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و ترمز، سازه و بدنه، تزیینات داخلی، سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی، سیستم تهویه مطبوع و دیگر سیستمهای جانبی. مهندسی خودرو، رشتهای است که طراحی، مدلسازی، شبیه سازی، بهینهسازی و ساخت اجزای مختلف در انواع مختلف خودرو را در برمیگیرد. اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعههای مختلف تشکیل شدهاست و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، ترکیبی از علوم مختلف کلاسیک و مدرن شامل علوم مختلفtمهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی علم مواد و حتی علوم مدیریتی است و از اینرو رشتهای کاربردی و کاملا جذاب است. بهعبارت دیگر، مهندسیخودرو یک رشته میانرشتهای و فراگیر است. چنین رشتهای نتیجه پیشرفتهای بشر در اواخر قرن بیستم است.
بدلیل رقابت شدید در بازار جهانی خودرو شرکتهای سازنده خودرو ناگزیر به بالا بردن سرعت تولید و کیفیت محصولات خود بوده و علاوه بر این میبایست به نیازهای فرهنگی و اجتماعی و مسائل مربوط به آلودگی محیط زیست نیزتوجه نمایند. مهمترین شرط برای تحقق چنین اهدافی توجه به تربیت مهندسین مجرب و آشنا به تکنولوژی روز است. دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران بهعنوان اولین دانشکده در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۷۹ کار خود را با جذب دانشجو در مقطع کارشناسیارشد آغاز نمود. این دانشکده به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی کشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هماکنون با شرکتهای بزرگ کشور همچون ایرانخودرو و سایپا همکاری نزدیک دارد. بسیاری از دانش آموختگان این دانشکده در ارتباط با این گروههای صنعتی هماکنون مشغول بهکار هستند.
طراحی سرفصلهای آموزشی در مهندسی خودرو به گونه ای صورت گرفته تا دانشجویان با مراحل مختلف طراحی، ساخت و آزمایشهای استاندارد مهندسی خودروها و در نهایت تبدیل ایده به محصول واقعی آشنا شوند. دانشجویان این رشته با کسب آمادگی حین مطالعه دروس در راستای تحقیقات ابتدا درسی به نام سمینار را میگذرانند و متعاقبا پایاننامه خود را اخذ مینمایند. در سمینار دانشجویان با راهنمایی استاد راهنما و با مجوز دانشکده میتوانند به بررسی انواع تکنولوژیهای روز دنیا بپردازند. در مرحله انجام پایاننامه، عموما دانشجویان با کمک استاد راهنمای خود با ارتباطی که با بخشهای مختلف شرکتهای خودروسازی بزرگ کشور برقرار میکنند، پروژههای کاربردی تعریف میکنند. اگر کار تحقیقاتی در حیطه شبیه سازی کامپیوتری باشد، در دانشکده به کار تحقیق ادامه میدهند و اگر کار آزمایشگاهی مورد نیاز باشد، در آزمایشگاههای دانشکده و یا در یکی از زیرمجموعههای شرکتهای خودروسازی تحقیقات زیر نظر استاد راهنما ادامه مییابد. دانشجویان عملا تحت این فرآیند، هرچه بیشتر با صنعت خودرو از نزدیک آشنا میشوند.
رشته مهندسی خودرو دارای چهار گرایش مختلف قوای محرکه خودرو (یا سیستم محرکه خودرو)، سیستم تعلیق (یا طراحی سیستم های دینامیکی خودرو)، سازه و بدنه خودرو و الکترونیک و برق خودرو میباشد که در ادامه به معرفی هریک از این رشتهها به صورت جداگانه پرداخته شده است. شایان ذکر است که سه گرایش اول برای جذب دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک و گرایش چهارم (که امسال برای اولین بار اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می نماید)، برای جذب دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق طراحی و مهیا گردیده است. همچنین، شایان ذکر است که در تمامی سه گرایش اول، دانشکده مهندسی خودرو هر ساله اقدام به جذب علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری (بنا به ظرفیت) در تمامی دوره های روزانه، شبانه، آموزش الکترونیکی و پردیس می نماید.
بازار کار رشته مکانیک خودرو هر ساله داوطلبان زیادی دارد که مشتاق ورود به این صنعت هستند برای آشنایی بیشتر با رشته ی مهندسی مکانیک با ما همراه باشید.
رشته مکانیک خوردو از جمله بازار هایی است که امروزه با پیشرفت های فراوانی که تمامی کشور ها در سراسر دنیا در صنعت خودرو سازی داشته اند و همچنین با افزایش شرکت ها و کمپانی های تولید خودرو و قطعات خودرو این صنعت دائما در حال گسترش است.
رشته مکانیک خودرو در ایران جایگاه ویشه ای دارد و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است به اندازه ای که بعد از صنعت نفت جایگاه دومین صنعت مهم را در جهان وایران دارد و هرساله تعداد زیادی با مدارک مختلف در صنعت خودرو سازی و تعمیرات خودرو اشتغال پیدا می کنند.
رشته مکانیک خودرو – گرایش های مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو
گرایش سیستم محرکه خودرو:
مهندسین در این گرایش در جهت طراحی بهينه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظير توان و گشتاور تلاش می کنند. مهندسين مکانیک در اين گرايش نياز به تسلط بر مکانيک جريان سيالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند.
گرایش طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز و فرمان:
مهندسان این رشته گرایش ارشد طراحی سیستم های دینامیکی خودرو تربیت متخصصانی است که در جهت طراحی اجزاء و مجموعه های سیستم های شاسی خودرو و تحلیل دینامیک خودرو را دارا بوده و بتوانند در زمینه های بهینه سازی و طراحی خودرو و تحقیقات کاربردی است.
بازار کار رشته مکانیک خودرو – گرایش های مهندسی مکانیک
گرایش ساخت و تولید:
قطعات باید به گونه ای ساخته شوند که علاوه بر تولید با سرعت بالا،با کیفیت ، همچنین کارایی داشته باشند وارزان قیمت باشند این مراحل بر عهده مهندسین این رشته میباشد مهندسی این رشته به شکل دادن فلزات ، طراحی و ساخت قطعات وقالب های گوناگون میپردازند.
دروس تخصصی مربوط به این گرایش:
اندازه گیری،قالب و پرس،ماشین های کنترول عددی،هیدرولیک و پنوماتیک ،تولید مخصوص.
گرایش مهندسی دریا:
علاقه مندان به این گرایش در مسائلی از قبیل طراحی،استحکام بدنه،سیستم های پیشرانه وهمچنین مقاومت کشتی در برار امواج فعالیت میکنند وقابل ذکر است این گرایش فقط در دانشگاه صنعتی شریف تدریس میشود.
بازار کار رشته مکانیک خودرو – موقعیت شغلی در ایران:
رشد صنعت مکانیک خودرو، و مسائل مهندسی به سمت وسوی تولیدات داخل و به پیشرفت بومی سازی تکنولوژی تولید تجهیزات وابزار آلات در داخل کشور و رو اوردن به خدمات مهندسی در داخل ایران به علت مهدودیت های ارزی و کاهش درآمد های نفتی باعث رشد بازار کار رشته مکانیک خودرو ومهندسی مکانیک در ایران شده است.